درد باسن

۰۸ تیر ۱۴۰۱

درد باسن دردی عمقی است که ممکن است به کمر و ران هم انتشار پیدا کند .درد باسن می تواند به علل مختلفی به وجود بیاید که باید به درمان درد باسن پرداخت.

علت درد باسن

پاسخ این سوال که درد لگن  باسن نشانه چیست؟ در اکثر موارد بسیار ساده است، برای نمونه علت درد باسن می‌تواند پیامد افراط در ورزش کردن باشد. این درد معولاً از التهاب یا کشیدگی بافت‌های نرمی چون تاندون ناشی می‌شود و غالباً ظرف چند روز برطرف می‌گردد. اما درد مزمن و طولانی مدت مفصل لگن در بیماری های خاص ریشه دارد.  درد ایجاد شده به دلیل بروز مشکل در مفصل ران از لکن تا زانو نیز منتشر می شود. درد زانو گاهی اوقات تنها نشانه‌ی مشکل داشتن مفصل ران به شمار می‌رود. این گونه دردها را، که بسیار متداول نیز هستند، در اصطلاح درد ارجاعی می‌گویند. درد لگن یا بیرون مفصل ران نیز حس می‌شود، اگرچه درد باسن خود می‌تواند نتیجه‌ی بروز بیماری در کمر باشد.

• سیاتیک و درد باسن در پشت لگن

سیاتیک به دردی که در ناحیه عصب سیاتیک ایجاد می شود گفته می شود.عصب سیاتیک یک عصب طولانی در بدن است و در ناحیه پشت لگن به قسمت پایین پا امتداد می یابد.

در صورتی که عصب سیاتیک به علت بیماری فتق دیسک کمر تحت فشار قرار بگیرد درد آن در پایین کمر و باسن و همچنین به قسمت پشت پا منتشر می شود.

• درد مفصل ساکروایلیاک و درد باسن

مفصل ساکروایلیاک میان استخوان سه گوش ساکروم در قاعده ستون مهره ها و استخوان ایلیوم (یا لگن) قرار گرفته است.

درد این مفصل امکان دارد با کمی حرکت ایجاد شود که عده ای آن را اختلال عملکردی مفصل ساکروایلیاک می گویند.

علل درد ساکروایلیاک امکان دارد به علل درد باسن، برخی انواع آرتریت و التهاب مفاصل باشد. وزن زیاد و تغییر در کشش لیگامان ها وشل شدن آن ها در بارداری ممکن است باعث درد این مفصل در خانم های باردار شود.

• استئوارتریت(آرتروز) و درد باسن

آرتروز به دلیل ساییدگی مفاصل ایجاد می شود. آرتروز در مفاصل پشت لگن و باسن ممکن است از علل ایجاد درد باسن باشد.

در صورتی که مفصل دچار التهاب شود درد ممکن است به صورت متمرکز خود نمایان شود.در آرتروز عضلات هم امکان دارد درگیر شده و در نتیجه درد عضلانی در ناحیه باسن در ناحیه باسن ایجاد می شود

• بورسیت و درد باسن در قسمت پشت لگن

بورس کیسه حاوی مایع است.عمل بورس ها کاهش اصطکاک میان بافت هایی مثل استخوان عضله و لیگامان ها در ناحیه مفصل است.

عضلاتی که بیش از حد استفاده شوند امکان دارد سفت شده و موجب ساییدگی و التهاب بورس شوند که می تواند از علل درد لگن باشد.

دو بورس اصلی در ناحیه باسن ، بورس تروکانتریک و بورس ایسکیال هستند. درد بورس امکان دارد  موقع  دراز کشیدن به یک سمت ایجاد شود.

• درد استخوان دنبالچه و درد باسن

این درد دنبالچه درد کوکسیکس یا درد کوکسیژیال نامیده می شود . استخوان کوکسیکس بنام استخون پایانی یا استخوان دمی هم نامیده شده است.

در این صورت درد در پایین ستون فقرات در مجاور مقعد وجود دارد.

درد کوکسیکس ممکن است در لیگامان های نگهدارنده  استخوان کوکسی حس شود. لیگامان ها هنگامی درد ناک می شوند که  کشیده شده باشند. درد به وجود آمده شدتی متفاوت از کم تا زیاد دارد.

یکی از راه های درمان درد دنبالچه ماساژ توسط خود بیمار پس از آموزش می باشد.

استفاده از تیوب برای نشستن.

ورزشهای دنبالچه.

جا انداختن دنبالچه توسط پزشک از درون مقعد.

تزریق .

جراحی در صورت عدم پاسخ به درمان.

SI-joint-pain

• درد لیگامان ایلیولومبار و درد باسن

این یک لیگامان کوچک اما قدرتمند در پشت است که مابین ستون فقرات و استخوان ایلیوم(قسمتی از استخوان لگن) وصل شده و موجب نگهداری ستون فقرات می شود.

التهاب به دلیل کشیدگی و یا آسیب لیگامان ایلیولومبار  ایجا دشده و باعث بروز درد ناحیه باسن می شود.

یکی از دلایل کشیدگی بد نشستن است. امکان دارد دردی شبیه سیاتیک هم ایجاد شود که متخصص طب فیزیکی با تجربه می تواند علت آن را تشخیص دهد و درمان مناسبی را آغاز کند.

• درد عضله پیریفورم  و درد باسن

عضله پیریفورم عضله ای کوچک است که در عمق ناحیه باسن وپشت لگن قرار دارد. عصب سیاتیک از این عضله عبور می کند. . اگر عضله پیریفورم دچار سفتی شود می تواند عصب سیاتیک را تحت فشار قرار داده ودرد وکرختی عصب سیاتیک را ایجاد کند.

در صورتی که عضله پیریفورم سفت شود ممکن است باعث فشار بر عصب سیاتیک شود و درد سیاتیک در ناحیه باسن نیز امتداد پیدا می کند.

• درد عضلات باسن

سه عضله  اصلی ناحیه باسن  را، عضلات گلوتئوس ماگزیموس،گلوتئوس مدیوس و گلوتئوس مینیموس می نامند

همه این عضلات امکان دارد دچار مشکلات تاندونی شده و در نهایت درد درد باسن وپشت لگن را به همراه داشته باشند همچنین تعدادی نقاط ماشه ای در این عضلات وجود دارد که امکان دارد منبع ایجاد درد باسن باشند.

در عضله گلتئوس ماگزیموس 3 نقطه ماشه ای ، در عضله گلتئوس مدیوس 3 نقطه ماشه ای ودر عضله گلتئوس مینیموس 7 نقطه ماشه ای وجود دارد

•  تاندینوپاتی همسترینگ فوقانی و درد باسن

این درد معمولا در حالت نشسته ایجاد می شود و بصورت احساس سفتی ودرد در عضلات همسترینگ است.

این بیماری بنام تاندینوپاتی پروکسیمال همسترینگ یا تاندونیت قسمت بالای همسترینگ هم نامیده شده  و به التهاب محل چسبیدن عضلات همسترینگ به توبروزیته ایسیکیال( دراستخوان ایسکیال)گفته می شود.

اینحالت باعث ایجاد درد در پائین باسن ودر  قسمتی از استخوان لگن که در نشیمنگاه قرار دارد، می شود. درد آن در باسن بصورت درد تیز است.

3009_orig

تشخیص صحیح نقص عملکرد مفصل ساکروایلیاک و درد لگن و باسن به علت تشابه علائم این بیماری با دیگربیماری های کمر و پشت بدن، مانند سندرم مفصل فاست یا برجستگی و بیرون زدگی دیسک کمر، دشوار است. پرتونگاری (اشعه ایکس) چندان برای تشخیص علت درد باسن مفید نیست، ممکن است در ام آر آی نشانه‌های التهاب مفصل ساکروایلیاک مشخص شود یا آسیب‌شناسی‌های بالقوه دیگر از نظر پنهان بماند. بهترین روش ارزیابی درد یا ناپایداری مفصل ساکروایلیاک معاینه فیزیکی کامل توسط دکتر فیزیوتراپی باتجربه و متخصص در زمینه عارضه‌های عضلانی ـ اسکلتی است.

درمان درد باسن

• درمان درد باسن با دارو

در درمان درد لگن و باسن استفاده از مسکن ها مانند ایبوپروفن و استامینوفن موثر است

• درمان درد باسن با گرما و سرما

در درمان درد مزمن باسن استفاده  از کیسه آب داغ و کیسه یخ هرکدام برای 15 تا 20 دقیقه موثر است .

لازم به ذکر است که استفاده بیشتر از مدت 15 تا 20 دقیقه کیسه آب گرم و کیسه یخ نیز ممکن است باعث آسیب به اعصاب و بافت ها شود

• درمان درد باسن با ورزش

ورزش های کششی آرام برای پاها و لگن و باسن در رفع درد باسن موثر است همچنین برای کاهش فشار و درد باسن موقع نشستن یک بالش زیر باسن خود قرار دهید.

در صورتی که بعد از گذشت دو هفته در شما بهبودی حاصل نشد حتما به پزشک مراجعه کنید