دلایل درد در زانو

۲۶ خرد ۱۴۰۰
توسط: admin
دیدگاه ها: بدون دیدگاه

علت زانو درد در جوانی چیست ؟

نوجوانان و جوانانی که فعال و اهل ورزش می‌باشند، گاهاً ممکن است در جلو و وسط زانوی خود، معمولاً زیر کشکک زانو، درد احساس کنند. این مشکل به نام درد جلوی زانو در جوانی نیز شناخته می‌شود و معمولاً در بین بسیاری از جوانان ورزشکار، خصوصاً دختران شیوع بیشتری دارد. ورزش‌ها و حرکات اصلاحی مخصوص زانو به بهبود دامنه حرکتی زانو، افزایش قدرت و توان زانوی شما کمک می‌نماید.

در بین ورزش‌های زانو، ورزش‌هایی که روی تقویت عضلات چهار سر تمرکز دارند، از اهمیت بسیاری برخوردار هستند، زیرا این عضلات، عامل اصلی پایداری زانو می‌باشند. پزشک معالج می‌تواند ورزش‌های مخصوص برای نوجوان شما تجویز کند و یک برنامه ورزشی مناسب برای بهبود انعطاف‌پذیری و تقویت عضلات ران فرزند شما ارائه نماید. در کل پزشک معالج با در نظر گرفتن جوانبی چون سن جنس نوع فعالیت و کار بیمار، بهترین روش‌ درمان درد زانو را اعمال خواهد نمود.

علت درد زانو بعد از ورزش چیست ؟

وقتی بعد و هنگام ورزش دچار زانو درد می‌شوید، ممکن است نگران شوید که علت اصلی این درد چه می‌تواند باشد. شناسایی و تشخیص علت زانو درد بعد از ورزش به نوع ورزش انجام شده و محل درد احساس شده در زانو بستگی دارد. درد زانو بعد از ورزش ممکن است به دلیل مشکلی به نام زانوی دوندگان باشد که باعث احساس درد در پشت کشکک زانو می‌شود یا ممکن است به دلیل سندرم بند درشت نی باشد، که باعث ایجاد درد بیرون زانو می‌شود.

هم ضربه و هم استفاده بیش از اندازه از مفصل زانو می‌تواند موجب احساس درد زانو بعد از ورزش شود. اگر درد آن با استراحت برطرف نشد، به پزشک مراجعه نمایید، تا وضعیت زانوی شما را برای یافتن احتمال وارد آمدن ضربه به آن بررسی نماید. زانو درد همیشه به جراحی نیاز نخواهد داشت، پزشک می‌تواند روش‌های غیر جراحی متعددی برای بهترین درمان زانو درد شما ارائه نماید.

بهترین درمان درد زانو در اصفهان

علل زانو درد هنگام خواب در شب چیست ؟

درد زانو هنگام خواب در شب مشکلی رایج است، زیرا شب هنگام، زمانی که می‌خواهیم استراحت کنیم دردی که نتیجه فعالیت‌های روزانه است تازه به سراغمان خواهد آمد. علل معمول زانو درد در شب می‌تواند شامل کشیدگی و رگ به رگ شدن، درد جلوی زانو، آسیب و پارگی غضروف یا مینیسک زانو، التهاب تاندون زانو در اثر آرتروز زانو، بورسیت زانو، کشیدگی و پارگی تاندون و رباط‌های زانو باشد. اگر درد زانو هنگام خواب ادامه یافت، بهتر است به پزشک مراجعه نمایید تا علت اصلی زانو درد شما را تشخیص داده و شما را در یک برنامه درمانی مناسب با شرایطی که دارید قرار دهد. دکتر مهدی مویدفر به عنوان متخصص زانو، می‌تواند شما را یاری کند.

علت درد زانو در بارداری و بعد از زایمان چیست ؟

تغییرات هورمونی در دوره بارداری نقش مهمی در ایجاد درد در ناحیه زانو بازی می‌کند. در سه ماه سوم بارداری، جهت ایجاد آمادگی برای به دنیا آمدن نوزاد، هورمون‌هایی ترشح می‌شود که برای شل کردن رباط‌ها و تاندون‌های ناحیه لگن به کار می‌رود، اما این هورمون‌ها فقط رباط‌ها و تاندون‌های ناحیه لگن را شل نمی‌کند، بلکه این بافت‌ها در همه اعضای بدن مانند زانو را هم ریلکس می‌نماید.

در این شرایط، از انجام حرکات اصلاحی تحریک کننده مانند زانو زدن اجتناب نمایید، ولی ورزش‌های کششی و تقویتی سبک آن هم با اجازه پزشک معالج بلامانع است. اگر در دوران بارداری دچار درد مزمن در ناحیه زانو شدید که با گذشت زمان بر طرف نمی‌شود، حتماً با پزشک معالج خود تماس حاصل فرمایید. درست است که برخی از دردهای زانو در دوران بارداری طبیعی هستند، اما ادامه درد و مشکلات زانو برای مدت طولانی بعد از زایمان طبیعی نبوده و نیاز به بررسی دقیق و فوری دارد.

معمول‌ترین علل زانو درد هنگام رانندگی چیست ؟

زانو یکی از فعال‌ترین بخش‌های بدن هنگام رانندگی است. بدون زانو، نخواهید توانست به پدال گاز و ترمز ماشین فشار وارد نمایید. عمل فشار وارد کردن به پدال گاز، خصوصاً در ترافیک به طور مکرر تکرار می‌شود. به دلیل چرخش مکرر درشت نی کناری پا، هنگام فشار وارد آوردن به پدال گاز، به سمت راست عضلات و غضروف زانو ضربه و آسیب وارد می‌شود. تشخیص درست علت درد زانو به ارائه درمان درست و مناسب و بنابراین، درمان موثر و سریع زانو درد کمک می‌نماید.

آیا درد زانو در زمستان بیشتر می‌شود ؟

زمستان با خود تفریحات خارج از منزل بسیاری را به همراه دارد، اما در عین حال، هوای سرد زمستان می‌تواند علائم زانو درد را تشدید نماید. اندام مناسب داشتن و فعال بودن در حفظ زانوی سالم به شما کمک می‌کند. با دمای پایین و هوای سرد، احتمال احساس درد در مفصل زانوی افراد بالاتر می‌رود. بنابراین، عاقلانه است که از آب سرد برای حمام و شستشو استفاده نکنید و در عوض از آب گرم برای استحمام استفاده نمایید. حرکات کششی و ورزش‌های زانو انجام شده با وزنه‌های سبک برای افراد دارای زانو درد مناسب است.

آیا زانو درد و سیاتیک با هم در ارتباط هستند ؟

زانو درد و سیاتیک می‌توانند با هم در ارتباط باشند، زیرا درد، گزگز و بی حسی در سایر بخش‌های بدن می‌تواند تعادل و راه رفتن فرد را تحت تاثیر قرار دهد، که این خود فشار اضافه به مفصل زانو اعمال می‌نماید و باعث بدتر شدن وضعیت غضروف مفصل زانو شده، التهاب دردناک مفصل زانو را ایجاد می‌کند.