آشنایی بیشتر با تخصص ما

۰۲ مرد ۱۳۹۷

اين شيوه چگونه عمل مي كند ؟

رويكرد کايروپراکتيک  به بحث سلامتی، شامل جنبه های مختلفی نظیر ساختاري ، غذايي و معنوی است. هدف یک درمانگر کايروپراکتیک اين است که به آرامي، تعادل ذاتی طبيعي و ظریفی که در همه افرادسالم وجود دارد را به حالت اولیه برگرداند. براي انجام اين کار، کايروپراکتور استخوانهاي ستون فقرات را معاينه مي کند و آنهايي که به طور صحیح حرکــت نمي کنند و يا سر جای خود نیستند را، شناسایی می کند. اين مناطــق که  مبتلا به نیمه دررفتــگی (subluxation) می باشند، نه تنها در رشته های عصبی و ماهيچه هاي مجاور آن نیمه دررفتگی ،بلکه در اعضاي داخلي بدن که با آن رشته های عصبی مرتبط هستند نیز، باعث ایجاد درد و عدم کارآیی می شوند.
درمانگر کايروپراکتیک اين  نیمه دررفتگي ها (همچنین ماهيچه ها ، تاندونها و رباط هاي مرتبط) را به آرامی و ملایمت با دستهایش، توسط منظم و متعادل کردن ستون فقرات درمان مي کند. طبق تئوري کايروپراکتيک ، هنگامی که اين بی نظمیها برطرف مي شوند سلامت سيستم عصبي باز مي گردد و عملکرد بهینه کل بدن را تضمین می کند .
از این روش چه انتظاري مي توان داشت ؟

کايروپراکتور پس از مرور سابقه پزشکی بیمار در مورد وضع کلي سلامتي او سؤال می کند و يک تست فیزیکی کامل شامل ارزیابی ارتوپديک (orthopedic) و اعصاب و روان (neurological)  انجام مي دهد .جلسه مي تواند شامل يک بازبيني از راديولوژيهاي گذشته باشد یا ممکن است راديولوژي جديدی درخواست شود . دوره درمان بيشتر شامل يک سري تنظيمات براي متعادل کردن مهره های ستون فقرات ، گردن و ديگر مناطق مشكل دار بدن است.

کايروپراکتور ممکن است براي رديف کردن ستون فقراتتان از شما بخواهد که روي يک تخت ماساژ تشك دار دراز بکشید يا روي یک چارپایه يا صندلي بنشينيد بطوری که دسترسي به پشت شما امکانپذیر باشد.شما مي توانيد لباسهای خود را بر تن داشته باشید يا لباس بيمارستان را بپوشيد .

قبل از شروع هر کاری روی بدن، کايروپراکتور بايد دقیقا کل فرایند را توضيح بدهد.تکنیکهای کايروپراکتيک با فشار بسیار کمی انجام مي شود، هر چند تنوع آنها زیاد است. در حين اينکه کايروپراکتور به ستون فقرات شما فشار وارد مي کند ، ممکن است صداي (pop) مانند صدای ترق تروق بشنويد ، اما نبايد از اين صداها احساس ناراحتي کنید. اگر چنين بود، مهم است که فورا کايروپراکتور را مطلع کنید .بسياري از بيماران، کايروپراکتيک را بسيار آرامش دهنده مي دانند. پس از آن بسياري راجع به احساس کم شدن درد و گرفتگی کمتر و انعطاف پذیری بيشتر در محلهايي که روی آنها کار شده است، توضيح مي دهند.

بعضــي از کايروپراکتــورها (آنهايـي که بعنوان کايروپراکتــور مستقيم (straight)  شناختــه مي شوند ) بطور اکید به تئوري پالمر وفادار هستند و فقط از تنظيمات ستون فقرات براي درمان مشکلات استفاده مي کنند. ديگـران با عنــوان ترکیبی ها (mixers) ،تنظيمات ستون فقرات را با درمانهاي کمکی مثل ماساژ ، گرما درمانی، سرما درماني، تمرينات توانبخشي، ورزش،طب سوزنی،کرانیوساکرال و مشاوره غذايي ترکيب مي کنند.

جلسه آغازين معمولاً حداقل يکساعت طول مي کشد ولی جلسات بعدی ممکن است 10 تا 30 دقيقه طول بکشد . گاهی اوقات فقط يک جلسه با  کايروپراکتور براي از بين بردن درد کافي است. براي مشکلات شديد ، يک دوره متوسط 3 تا 5 جلسه در هفته بمدت 2 هفته نیاز است .

کايروپراکتورها اصولاً رابطه هاي کاري با M.D ها (پزشكان طب رایج)و D.O ها ( دکترهاي استئوپاتي ) دارند و اگر وضعيت شما بدون تغيير بماند یا تستها و درمانهاي بیشتری لازم باشد، اغلب شما را به یک متخصص داخلي يا متخصص اعصاب(نورولوژیست)، ارجاع مي دهند.

منافع کایروپراکتیک برای سلامتي چیست ؟

کايروپراکتيک به عنوان يک درمان مؤثر براي از بين بردن دردهاي شديد يا موقتي ناحیه تحتانی کمر شناخته شده است. در سال 1994 آژانس تحقيقات و قانون نويسي سلامتي آمريکا کايروپرکتيک را به عنوان يک درمان بی خطر براي دردهاي شديد پايين کمر در بزرگسالان پيشنهاد کرد.اين آژانس از بيماران خواست تا در ابتدا قبل از استفاده از درمانهاي خشن مثل داروها و جراحي ها، درمانهاي سنتي مثل کايروپرکتيک را امتحان کنند.
همچنين کايروپراکتيک مي تواند درد در ناحيه وسط  کمر، گردن، مفاصل دست و کف دست و پاها را تسکین دهد. با وجود اينکه تحقيقات علمي هنوز تاثير قطعی این روش را تائيد نکرده، بسياري از افراد اظهار می کنند که کايروپرکتيک درد ناشی از ميگرن و سردردهاي ديگر ، اسپاسمهاي ماهيچه ای و التهاب اعصاب که باعث بي حسي و يا سوزش مي شود را رفع مي کند .