اگر شما هم از درد گردن خود رنج می‌برید، به نقل از فوت و فن بدانید که تنها نیستید و افراد زیادی در این دسته قرار دارند. طبق تخمین دکترها، از هر ۱۰ نفر، ۷ نفر آن‌ها در مراحلی از زندگی خود از این مشکل رنج می‌برند. اما اگر بخواهید از هر یک از این افراد برای توصیف درد گردنشان بپرسید، احتمالا داستان‌های متفاوتی خواهید شنید.

با توصیف واضح و روشن علائم درد گردن خود، یا ترکیبی از علائم می‌توانید به دکتر خود کمک کنید تا بهتر متوجه شود که دلیل درد گردن شما چیست و چگونه می‌توان آن را بهبود بخشید.

در ادامه به رایج‌ترین انواع گردن درد می‌پردازیم:

۱. درد عضلانی

درد و تیر کشیدن عضلات گردن یا شانه، ممکن است در واکنش به فعالیت فیزیکی شدید و زیاد یا استرس‌های عاطفی رخ دهد. در چنین شرایطی عضلات گردن دچار گرفتگی و درد می‌شود.

۲. اسپاسم یا گرفتگی عضلات

این مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که عضلات گردن به شدت سفت شوند. در چنین شرایطی ممکن است گردن شما درد بگیرد و احساس سفتی و گرفتگی در گردن خود کنید و همچنین امکان دارد نتوانید سر خود را زیاد تکان دهید و بچرخانید. هنگامی که با درد گردن از خواب بیدار می‌شوید احتمالا دچار اسپاسم عضلانی شده‌اید. اسپاسم عضلانی می‌تواند منجر به آسیب عضلانی شود، اما ممکن است در پاسخ به یک مشکل دیسک نخاعی، مشکل عصبی و یا حتی استرس عاطفی نیز بوجود آید. با اینحال اغلب دلیل روشنی وجود ندارد.

۳. سردرد

گردن درد مرتبط با سردرد اغلب در پشت سر و بالای گردن احساس می‌شود و معمولا نتیجه تنش یا اسپاسم عضلانی است. در این مواقع گردن شخص تیر می‌کشد البته ممکن است شخص در گردن خود احساس سفتی یا درد داشته باشد.

۴. درد در مهره گردن

این درد اغلب به عنوان درد عمیق، تیز یا تیر کشیدن توصیف می‌شود و به دلیل مشکل در بخشی از مهره‌های گردن است. در چنین دردی اگر فرد سر خود را به سمت قسمت آسیب دیده گردن خود بچرخاند، دردش تشدید می‌شود و ممکن است این درد به بالای کمر و شانه‌ها نیز کشیده شود. چنین دردی ممکن است در صبح یا بعد از یک دوره عدم فعالیت بدتر شود.

۵. درد عصبی

تحریک ریشه‌های اعصاب نخاعی سبب چنین دردی می‌شود که ممکن است زودگذر، شدید یا حس سوزن سوزن شدن داشته باشد. بسته به عصب درگیر، درد ممکن است به بازو‌ها و یا حتی به دست برسد.

۶. درد ارجاعی

درد ارجاعی، دردی در یک قسمت از بدن است که باعث می‌شود قسمت دیگر بدن درد کند. به عنوان مثال درد گردنی که با فشار آوردن به خود بدتر می‌شود ممکن است به دلیل مشکلات قلبی در فرد باشد، یا درد گردنی که هنگام غذا خوردن رخ می‌دهد ممکن است به دلیل یک مشکل در مری باشد.

۷. درد استخوانی

درد در مهره‌های مربوط به گردن خیلی کمیاب‌تر از درد در بافت‌های نرم گردن است و با درد مفصلی گردن تفاوت دارد. درد استخوانی به مراقبت پزشکی نیاز دارد، زیرا ممکن است علامت یک مشکل سلامتی جدی باشد.