آدرس: تهران - شریعتی - پایین تر از پل صدر
همین امروز با ما تماس بگیرید 9024770808 (+98)

عوامل ایجاد کننده درد زانو

۲۶ خرد ۱۴۰۰

درد زانو از خفیف تا شدید متغیر است و گستردگی آن می‌تواند از درد ملایم تا درد طاقت فرسا و تیرکشنده متفاوت باشد. این درد می‌تواند به طور ناگهانی (درد حاد زانو) و یا به تدریج در طول زمان (درد مزمن زانو) بروز کند، همچنین ممکن است به صورت پیوسته یا متناوب (دوره‌ای) باشد. برخی از انواع زانو درد با فعالیت و یا در طی شب بدتر می‌شود و به سایر نقاط بدن (به عنوان مثال، باسن، کمر) تیر کشیده و گسترده می‌شود.

 

تعریف درد زانو

زانو درد بیماری شایعی است که ممکن است افراد در تمام سنین آن را تجربه کنند. این درد ممکن است بلافاصله بعد از وارد شدن صدمه یا آسیب به زانو رخ دهد، یا اینکه به شکل یک بیماری مزمن بروز کند. میزان درد و ناراحتی افراد به علت درد زانو، منطقه آسیب دیده زانو و یا وضعیت جسمی فرد قبل از زانو درد بستگی دارد. درمان دردهای زانو توسط بهترین متخصصان زانو صورت می‌گیرد.

چه عواملی باعث درد زانو می‌شود ؟

مشکلاتی که عملکرد صحیح یک یا هر دو زانو را تحت تأثیر قرار می‌دهد، ممکن است باعث درد زانو گردد. وارد شدن صدمه و آسیب به زانو، شایع‌ترین علت زانو درد است، اما عوارض دیگری مانند آرتروز ممکن است به زوال مفصل زانو و بروز درد و ناراحتی منجر شود. این نوع صدمات اغلب زمانی رخ می‌دهد که ترومای شدیدی به زانو وارد شود و یا زانو در جهت اشتباهی پیچ بخورد.

آسیب دیدگی منیسک زانو

منیسک زانو با جلوگیری از حرکات غیرعادی که ممکن است منجر به آسیب دیدگی زانو شود، موجب ثبات زانو می‌گردد. پاره شدن منیسک ممکن است عملکرد درست زانو را مختل سازد.


التهاب تاندون

التهاب تاندون (تاندونیت) التهابی است که قرمزی، حساسیت به لمس و درد شدیدی را در تاندون‌های زانو و یا هر منطقه از بدن که دارای تاندون است، تولید می‌کند. فعالیت‌هایی که نیاز به حرکات تکراری دارند، ممکن است خطر التهاب تاندون را مانند آرتروز افزایش دهند.


آرتروز مفاصل

آرتروز مفصلی (OA) شکلی از آرتروز است که ممکن است در یک یا چند استخوان مفصل در بدن ایجاد شود. این عارضه ممکن است مردان، زنان و کودکان را مبتلا سازد. زنان بالای 55 سال در معرض بالاترین خطر ابتلا به آرتروز قرار دارند. درد و ناراحتی این عارضه ناشی از تخریب غضروف است که باعث سایش استخوان‌ها به یکدیگر و درد و ناراحتی شدید می‌شود.


نقرس کاذب

نقرس کاذب نوع شایعی از آرتروز زانو است که با تشکیل کریستال‌های پیروفسفات کلسیم (یک نوع نمک) در مایعات زانو ایجاد می‌شود. این عارضه اغلب با بیماری نقرس که در آن کریستال‌های اسید اوریک در سلول‌های زانو تشکیل می‌شود، اشتباه گرفته می‌شود. نقرس کاذب موجب دوره‌های دردناک تورم و التهاب در زانو و همچنین مفاصل دیگر می‌شود.


ورم کیسه‌های مفصلی

التهاب بورس زانو می‌تواند موجب درد زانو در برخی افراد شود. بورس‌ها کیسه‌های کوچکی از مایع هستند که با نرم و لغزنده کردن تاندون‌های باسن، شانه‌ها و زانو، به حرکت آزادانه آنها در امتداد مفاصل کمک می‌کنند.

دررفتگی کشکک زانو


جابجایی و دررفتگی کشکک با ساییدگی غیر طبیعی کشکک ناشی از جابجایی غیر طبیعی آن در هنگام راست یا خم شدن زانو ایجاد می‌شود. این عارضه اغلب در زنان بیشتر از مردان دیده می‌شود، اما ممکن است در هر فرد بسیار پر تحرک و فعال، موجب بروز حملات درد زانو شود.


انحراف زانو

یکی از مشکلات شایع ارتوپدی در جامعه انحرافات مربوط به زانو است که به اشکال گوناگون وجود دارد. انحرافات زانو به طور معمول به دو شکل پای پرانتزی و پای ضربدری دیده می‌شود که انحراف پرانتزی به مراتب شیوع بیشتری دارد. این انحراف در دراز مدت باعث درد شدید زانو می‌شود.

اضافه وزن

افرادی که اضافه وزن دارند ممکن است درد زانو را در هنگام راه رفتن و یا ایستادن تجربه کنند. هنگامی که وزن بدن بیشتر از حد طبیعی باشد، فشار و استرس بیشتری بر روی مفاصل وارد می‌شود. این فشار می‌تواند تخریب بافت‌های مفصل در هنگام سایش انتهای استخوان ساق پا بر روی استخوان ران را افزایش داده و با تولید اصطکاک، باعث درد و ناراحتی زانو گردد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی سایت ، طراح وب سایت