درد کف دست

توسط: admin
دیدگاه ها: بدون دیدگاه

dast1

درد کف دست می‌تواند در نتیجه آسیب‌های حاد به استخوان‌ها، مفاصل یا حتی اعصاب دست باشد. دست‌ها ابزاری برای تعامل با جهان اطراف شما هستند، بنابراین وقتی دچار مشکلی مثل درد کف دست می‌شوید، این موضوع روی هر فعالیتی که انجام می‌دهید تاثیر می‌گذارد.کف دست‌ها در تماس مداوم با محیط اطراف هستند و طبیعتاً خیلی مورد استفاده قرار می‌گیرند و در معرض صدمات و آسیب‌های مختلفی هستند. پوست آن مناسب با همین شرایط طراحی شده و کف دست یکی از نقاط بدن انسان است که پوست ضخیم‌تری دارد.

دلایل درد کف دست

آسیب

معمولاً واضح‌ترین دلیل درد کف دست و صدمه به دست است. بعضی آسیب‌ها می‌توانند باعث شکستگی و جابجایی استخوان شوند. بعضی هم آسیب سطحی پوست که منجر به درد شدید می‌شوند. آسیب‌های حاد اغلب باعث التهاب و حساسیت در موضع می‌شوند و اگر محل آسیب‌دیده کف دست باشد، به احتمال زیاد منجر به درد کف دست می‌شود.

نقرس

نقرس وضعیتی است که مفاصل و سیستم اسکلتی-عضلانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. نقرس شکلی از التهاب مفصل است که به‌دلیل بالا بودن اسید اوریک رخ می‌دهد. اسید اوریک محصول فرآیند سوخت‌وساز بدن است. با سوخت‌و‌ساز پورین در بدن اسید اوریک بوجود می‌آید، بنابراین رژیم غذایی غنی از پورین می‌تواند باعث بالا بردن مقدار اسید اوریک و در نتیجه نقرس شود. نقرس منجر به درد شدید دست می‌شود.

سندرم کانال کارپ

سندرم کانال کارپ یا تونل مچ دست به‌علت فشردگی عصب میانی که از ساختمانی در مچ دست بنام کانال کارپ حرکت می‌کند، اتفاق می‌افتد. این عارضه باعث احساس درد، بی‌حسی یا خواب‌رفتگی در دست‌ها و انگشتان می‌شود. علائم سندرم کانال کارپ به‌تدریج در طول زمان بدتر می‌شوند و اغلب به هنگام شب حس می‌شوند.

آرتروز

آرتروز با التهاب، تورم، و کج شدن مفاصل توصیف می‌شود. اکثراً مفاصل میانی و انتهایی انگشتان و ابتدای انگشت شست درگیر می‌شوند. افراد مبتلا به آرتروز بیشتر بعد از کار کردن احساس درد دارند.

روماتیسم مفصلی(RA)

روماتیسم مفصلی یک بیماری خودایمنی است که در نتیجه تخریب سلول‌های محافظ مفاصل ایجاد می‌شود. این موضوع اغلب باعث درد و التهاب در دست‌های بیماران RA می‌شود. درد دست معمولا با اصطلاح تیر کشیدن و درد گرفتن توصیف می‌شود و به هنگام صبح‌ بدتر می‌شود.

لوپوس

لوپوس یک اختلال خودایمنی است که اکثراً در زنان مشاهده می‌شود. وضعیتی که می‌تواند تقریباً همه قسمت‌های بدن را تحت تاثیر قرار دهد. درد مفاصل مچ دست و انگشتان که باعث درد دست می‌شود، فقط یکی از علائم آن است.

گانگلیون

یک کیست حاوی مایع که معمولاً کنار تاندون‌ها یا مفاصل مچ دست یا دست ایجاد می‌شود. کیست‌های گانگلیون می‌توانند به اندازه‌ی یک نخود باشند و حدود یک اینچ رشد کنند. محل قرار گرفتن آن‌ها به گونه‌ای است که می‌تواند باعث مداخله در حرکت مفصل شود و معمولاً بدون درد است، اما می‌تواند باعث درد، خواب‌رفتگی، بی حسی و ضعف عضله شود.

تنوسینوویت(التهاب غلاف تاندون) تنگی مجرا

آن را “انگشت ماشه‌ای” هم می‌نامند، حالتی است که با صدا دادن یا قفل کردن تاندون انگشت یا شست مربوطه به هنگام خم شدن به‌سمت کف دست توصیف می‌شود. تنوسینوویت تنگی مجرا می‌تواند باعث درد یا خشکی دست شود.

تنوسینوویت

یکی از دلایل درد دست که در نتیجه التهاب غلاف رشته‌ای پیرامون تاندون مربوط به مفصلی که تحت تاثیر قرار گرفته، ایجاد می‌شود. وقتی تاندون مچ یا انگشتان درگیر این عارضه می‌شود، باعث درد کف دست می‌شود.

بیماری دکوروان

این بیماری با تورم و حجیم شدن غلاف پیرامون تاندون انگشت شست توصیف می‌شود. و باعث درد مچ و دست می‌شود. این عارضه از این لحاظ که التهاب، دلیل آن نیست، با تنوسینوویت متفاوت است.

پدیده رینود

این عارضه به‌دلیل تنگ شدگی رگ‌های خونی که در قسمت‌های جانبی بدن مثل بینی و انگشتان قرار دارند، اتفاق می‌افتد. و می‌تواند باعث رنگ‌پریدگی، بی‌حسی و درد در مناطقی که تحت تاثیر سرمای زیاد وضعیت‌شان بدتر شده، شود.

عفونت‌ها

عفونت‌های باکتریایی موضعی و بدنی معمولاً می‌توانند باعث درد کف دست یا درد در دست‌ها شوند. عفونت‌های قارچی هم با به جا گذاشتن آسیب‌های مشخص، دست‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

عضلات

دست‌ها از عضلات مختلفی تشکیل شده‌اند که مدام از آن‌ها استفاده می‌کنیم. تاندون‌ها، که به استخوان‌ها متصل‌اند، به حرکت انگشتان و در دست گرفتن اشیا کمک می‌کنند. استفاده بیش از حد از این ساختارهای دست باعث گرفتگی آن‌ها می‌شود که منجر به درد کف دست می‌شود.

گردش خون

مثل دیگر اندام‌ها و بافت‌های بدن انسان، دست‌ها هم طبیعتاً به جریان مداوم خون برای زنده ماندن و کار کردن، نیاز دارند. اغلب شرایطی مثل بیماری سرخرگ محیطی (PAD) جریان خون به نقاط انتهایی بدن مثل دست و پا را محدود می‌کند و باعث ایجاد درد می‌شود. واسکولیت با التهاب رگ‌های خونی توصیف می‌شود و به‌دلیل عفونت، آسیب یا یک بیماری خود ایمنی منجر به درد کف دست می‌شود.

بیماری‌های پوستی

پوست دست‌ها هر روزه در تماس با عوامل بیماری‌زای مختلفی هستند. با وجود این‌که پوست اولین لایه دفاعی مهم بدن است، در عین حال نسبت به شرایط محرک بسیار حساس است و حتی باعث آسیب به بافت‌های زیرین آن و قرار گرفتن در معرض عفونت می‌شوند. آلرژن‌ها هم می‌توانند باعث واکنش پوست، درنتیجه التهاب پوست شوند، همانطور که در التهاب پوستی مشاهده می‌شود.

علائم همراه با درد کف دست

علائم درد کف دست اغلب بستگی به شرایطی اساسی دارد. در ادامه برخی از رایج‌ترین علائم تجربه شده بسته به علت‌شان آورده شده است:

علائم ناشی از حادثه همراه با درد دست:

• خون‌ریزی یا کبودی
  • تاول
  • احساس سوزش
  • مشکل حرکتی دست‌ها
  • قرمزی، گرما یا تورم

علائم عصبی-عضلانی همراه با درد دست:

• آتروفی عضلات دست
  • احساس سوزش یا خواب‌رفتگی(پارستزی)
  • بی‌حسی