درمان پیچ خوردگی پا با کایروپرکتیک

۲۷ دی ۱۳۹۷

مفصل مچ پا از استخوان، غضروف، غشاء سینوویال، تاندون‌ها و رباط‌ها ساخته‌ شده است. پیچ‌ خوردگی و رگ به رگ شدن مچ پا یک بیماری مفصلی دردناک ناشی از صدمه یا التهاب رباط مفصل مچ پا است. رگ به رگ شدن مچ پا، کشش یا پاره شدن یک عضله یا تاندون است. رگ به رگ شدن و پیچ‌ خوردگی مچ پا ممکن است به علت فعالیت‌های روزمره و یا توسط آسیب ایجاد شود. شدت رگ به رگ شدن و پیچ‌ خوردگی پا متفاوت است و به سه درجه تقسیم‌بندی می‌شود. بیشتر رگ به رگ شدن و پیچ‌ خوردگی‌های مچ پا با گذشت زمان درمان می‌شود، اما گاهی اوقات درمان‌های دیگر، از جمله فیزیوتراپی و ورزش لازم است.

علائم پیچ‌ خوردگی درجه ‌یک مفصل پا به شرح زیر است:

• درد حاد مرحله ۱ ممکن است کمتر از ۳ ماه طول بکشد، و در مرحله ۲ این زمان به کمتر از ۳ تا ۶ ماه می‌رسد. در مرحله سوم،درد مچ پای شدید مقاوم به درمان، ممکن است بیش از ۶ ماه طول بکشد و شدت درد همیشه چه در حالت استراحت یا فعالیت بسیار شدید است.
  • کشش بیش‌ از حد: معاینه پا، مانند لمس مفصل در همان سمتی که رباط مصدوم شده به شناسایی علایم پیچ خوردگی مچ پاکمک می‌کند. لمس سطحی پا ممکن است باعث درد خفیف تا متوسط شود و فشار شدید باعث درد متوسط ​​تا شدید می‌شود.
  • تورم مفصل ممکن است در رباط آسیب‌دیده مرحله ۱مشاهده شود.  تورم مفصل در رباط آسیب‌دیده و متورم مرحله ۲و۳ در اطراف مفصل گسترش می‌یابد.
  • حرکت مفصل مانند خمیدگی، کشش و چرخش محدود نیست، اما دردناک است. حرکت فعال مفصل در طی معاینه بسیار دردناک است، در مرحله دوم و سوم، بیمار قادر به انجام حرکات منفعل مفصل است.
  • اسپاسم عضلانی یا سفتی ماهیچه‌های ساق پا و عضلات پا در مرحله ۱ مشاهده نمی‌شود. در مرحله دوم و سوم، اسپاسم عضلانی یا سفتی مشاهده ‌می‌شود.
  • ضعف عضلات در مرحله اول و دوم  پیچ‌ خوردگی مچ پا رایج نیست.  پس از ۴ تا ۶ ماه  درد مزمن ممکن است  در عضلات ساق پا و پای بیمار ضعف عضلانی ایجاد شود.

درمان با کایروپرکتیک

درمان دستی کایروپراکتیک مچ پا، هر یک از استخوان‌های کوچک مچ پا که در نتیجه‌ی رگ به رگ شدن جابه‌جا شده‌اند را دوباره تراز خواهد کرد.  اگر استخوان‌های مچ پای رگ به رگ شده در موقعیت آناتومیک صحیح خود ننشسته باشد، رباط آسیب‌ دیده  به‌درستی درمان نخواهد شد، مچ پا ازنظر ساختاری پایدار نخواهد بود، به‌ احتمال‌زیاد آرتروز مچ پا ایجاد می‌شود و برای آسیب دوباره مستعد خواهد بود.