سندرم دنده گردنی

۲۵ بهم ۱۳۹۷

Image result for ‫سندرم دنده گردنی‬‎

سندرم دنده گردنی  مشکل شایعی است که خود را با درد پائین شانه و گاهی درد تیر کشنده به اندامهای فوقانی و دست نشان می دهد. تظاهرات آن بسیار  متفاوت است و گاهی با برجسته شدن رگهای دست و یا درد مچ خود را نشان می دهد. دو نوع كلي  عروقي و عصبي دارد. در درگيري عصبي درمانهای جراحی آن بسیار مشکل است بنابر این ابتدا درمانهای طب فیزیکی و توانبخشی برای بیمار انجام می شود. در موارد نادری بیمار به جراحی نیاز پیدا می کند. در این حالت نیز درمانهای طب فیزیکی باعث پاسخ بهتر به جراحی می شود.

برنامه درمان سندروم دنده گردنی بر اساس علايم شناسايي شده در جريان معاينه  طب فیزیکی طراحي مي‌شود. تحت فشار قرار گرفتن ساختارهاي عصبي-عروقي منجر به تغيير حرکتی مربوط به وضعيت يا کاهش حرکت در مفاصل و بافت‌هاي اطراف مي‌شود. برای فرد مبتلا تمريناتي طراحی می شود که هدف آن اصلاح وضعيت قامت است. تمريناتي نظير انعطاف‌پذيري و تقويتي با تأکيد بر خلفی  عضلات روتاتور کاف ، عقب برنده کتف و اکستنسورهاي گردني و سينه‌اي مي‌تواند مفيد باشد. ممکن است فرد مبتلا علايم کاهش تحرک مفصل در ناحيه گردن و سينه را به علت افزايش لوردوز گردني و کيفوز سينه‌اي نشان دهد. تحت فشار قرار گرفتن ساختارهاي عصبي-عروقي مي‌تواند به علت بالا آمدن دنده اول رخ دهد که اين مسئله به علت استفاده بيش از حد از عضلات تنفسي بالايي (اسکالن، استرنوکئيدوماستوئيد) در جريان تنفس است.تحرک طبيعي دنده در اين حالت بايستي با موبيليزاسيون مفصلي دنده اول به حالت طبيعي بازگردد . در صورتي که فرد مبتلا به سندرم دنده گردنی تنفس ديافراگمي نداشته و به صورت سطحي نفس مي‌کشد، بايستي تنفس ديافراگمي را به او آموزش داد. همچنین  بايستي ضايعات پاتولوژيک مهره‌هاي 3 و 4 گردني را که سبب درگيري عصبي فرينک مي‌شوند را بررسی و رد کرد. فرد مبتلا  بايستي تمرينات انعطاف‌پذيري و تقويتي جهت بازيابي حرکت طبيعي و بدست آوردن مجدد وضعيت بدنی  مناسب انجام داد. استفاده از بیوفیدبک می تواند به تنظیم دقیق وضعیت عضلانی و بهتر کردن وضعیت بدنی یا پوستچر کمک نماید. مزمن شدن سندرم دنده گردنی باعث نیاز به درمان طولانی ترمی شود. گاهی  استفاده از دارو به روند درمان کمک می کند. ورزشهای کنترل نشده یا بیش از حد می تواند علایم سندرم دنده گردنی را بیشتر کند. استفاده از طب سوزنی و یا درای نیدلینگ می تواند به رئند درمان کمک کند اما با خطر پارگی ریه همراه است و باید توسط فرد ماهر و بدقت انجام شود.

Image result for ‫سندرم دنده گردنی‬‎