علائم خفیف بیماری رماتیسم ستون فقرات

۱۵ بهم ۱۳۹۷

رماتیسم ستون فقرات

ژنتیک عامل ابتلا به بیماری a.s می شود

کمردرد شایع ترین مشکل ستون فقرات است که دامن افراد زیادی را می گیرد . قصد داریم در این مطلب مشکلات ستون فقرات و علت آن را بررسی کنیم و ببینیم آیا عارضه کمر درد زمینه ژنتیکی دارد و چرا این عارضه در جوانان و نوجوانان هم دیده می شود ؟

وقتی فردی کمر درد می کند ، در تشخیص های ابتدایی به او گفته می شود که دیسک کمر دارید اما کمتر پزشکی در مواجه با این درد حدس می زند که به یک بیماری ژنتیکی با عنوان روماتیسم ستون فقرات مبتلا شده اید .

روماتیسم ستون فقرات یا a.s یک بیماری دردآور و پیش رونده است که تمام مفاصل ستون فقرات را در برمی گیرد . حتی می تواند دیگر مفاصل را نیز درگیر کند و روی اندام های بدن چون ریه ، قلب ، روده و چشم تاثیر بگذارد .

دکتر محمد مهدی امام ، فوق تخصص روماتولوژی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این باره می گوید : در تشخیص بیماری روماتیسم ستون فقرات تفاوت ها و نکات مهمی در کنار انواع دیگر کمردرد خصوصا دیسک کمر وجود دارد . این بیماری ژنتیکی است و وجود ژن عامل بیماری در بیشتر از 90 درصد مبتلایان به روماتیسم ستون فقرات ثابت شده است . با ابتلا به این بیماری بر خلاف دیسک کمر در حین فعالیت و کار هیچ دردی نخواهید داشت و با استراحت کردن شدت درد بیشتر می شود .

مشخصه اصلی بیماری روماتیسم ستون فقرات ، چسبناک شدن ستون مهره هاست که باعث کاهش حرکت بیمار به جهات مختلف می شود .  این بیماری بیشتر  در افراد جوان 20-30 سال شیوع دارد و مردان سه برابر زنان به این بیماری مبتلا می شوند . احتمال بروز بیماری روماتیسم ستون فقرات از 50 سالگی به بعد بسیار کم است .

عفونت گوارشی این بیماری را فعال می کند

هر چند بیماری روماتیسم ستون فقرات از جمله بیماری هایی است که ژنتیک در آن بسیار دخیل است ، اما هنوز دلیل اصلی ابتلا به این بیماری مشخص نشده است .

در بیماری های پسوریازیس ، لوپوس و روماتیسم ستون فقرات ژنتیک نقش برجسته ای دارد . اما با این وجود وجود عفونت گوارشی در فعال شدن و پیشرفت بیماری روماتیسم ستون فقرات نقش مهمی دارد . در واقع در صورت وجود ژنتیک ، با ابتلا به عفونت روده ای که بیشتر در دوران جوانی روی می دهد ، بیماری روماتیسم ستون فقرات بروز می کند .

علائم خفیف بیماری روماتیسم ستون فقرات

بیماری as با ژنتیک بروز می کند . اما ممکن است در بستگان و خانواده ی بیماران به طور کامل نشان داده نشود و علائم خفیفی داشته باشد .

تمام افراد مبتلا به as با دردهای ستون مهره ای رو به رو نمی شوند بلکه گاهی دردهای در کف پاشنه ، بین دو کتف و یا قسمت جلوی سینه خواهند داشت و این بیماری ممکن است با بیماری قلبی یا خار پاشنه اشتباه گرفته شود .

عامل ژنتیک به این معنا نیست که اگر ژن بیماری در شما وجود داشته باشد ، حتما به as مبتلا شوید ؛ بلکه خیلی از افراد این ژن را دارند اما به روماتیسم ستون فقرات مبتلا نمی شوند . در واقع وجود این ژن احتمال ابتلا به بیماری as را تا 20 درصد بالا می برد . ممکن است این بیماری با درد خفیف در مفاصل کمری شیوع کند یا در شرایط حاد خصوصا برای افرادی که سیگاری هستند با علائم التهابی بسیار شدیدی بروز کند .

تشخیص بیماری روماتیسم ستون فقرات

کسانی که با علائم احتمالی بیماری as رو به رو هستند ، یعنی در زمان استراحت کمر درد دارند و شدت درد با فعالیت و کار روزانه تسکین می یابد یا دردهای عضلانی در ناحیه میان دو کتف ، جناغ سینه و ناحیه پاشنه پا دارند ، باید به روماتولوژیست مراجعه کنند تا بیماری آنها بررسی و تشخیص داده شود . البته بررسی زمینه ابتلا به این بیماری در میان فامیل بیمار باید بررسی شود .

بیماری as گاهی عوارض چشمی چون درد چشم و تاری دید دارد که با درمان ساده برطرف می شود . البته آزمایش های تخصصی ، ام آر آی و عکس برداری از مفاصل به تشخیص صحیح بیماری کمک خواهد کرد .

روماتیسم ستون فقرات