آدرس: تهران - شریعتی - پایین تر از پل صدر
همین امروز با ما تماس بگیرید 9024770808 (+98)

 پارگی عضلات چرخاننده بازو یا روتاتور کاف در شانه (ROTATOR CUFF TEAR)

۲۳ آبا ۱۳۹۷

نتیجه تصویری برای ‪rotator cuff چیست؟‬‏

 

عضلات چرخاننده بازو یا روتاتور کاف از چهار عضله تشکیل شده‌اند که از خلف و قدام استخوان کتف در عقب منشأ گرفته و در جلو سر استخوان بازو را در بر می‌گیرند و به آن متصل می‌شوند . این عضلات دو وظیفه مهم بر عهده دارند ، از یک طرف سر استخوان بازو را در کاسه خود در مفصل شانه محکم نگه داشته و از طرف دیگر حرکات آن را در جهات مختلف سبب می‌شوند . این عضلات در مسیر خود از بین سر استخوان بازو و زائده ای از استخوان کتف که در بالای سر استخوان بازو قرار دارد عبور می کنند .

 

علت پارگی عضلات چرخاننده بازو یا روتاتور کاف در شانه (ROTATOR CUFF TEAR) چیست ؟

پارگی این عضلات دو علت شایع می‌تواند داشته باشد . پارگی آن می‌تواند به صورت ناگهانی و به دنبال یک آسیب شدید بر اثر سقوط روی دستان باز اتفاق ‌افتد یا این که به صورت تدریجی در اثر تکرار حرکاتی که این عضلات را تحت فشار قرار می‌دهد رخ نماید . با افزایش سن از توانایی و قدرت این عضلات کاسته شده و استحکام آن‌ها در برابر آسیب‌های وارده کاهش پیدا می‌کند . در بررسی‌های دقیق‌تر در محل اتصال این عضلات به استخوان سر بازو نواحی شناسایی شده که جریان خون خوبی ندارند و بر اثر فشارهای وارده مستعد آسیب و پارگی هستند . فعالیت‌هایی که مستلزم قرار گرفتن دست بالای سر می‌باشد باعث می‌شود که فاصله سر استخوان بازو با زائده استخوانی که در بالای آن قرار دارد کاهش پیدا کرده و این عضلات که بین آن دو قرار دارند تحت فشار قرار گرفته و در اثر تکرار این گونه فعالیت‌ها آسیب ببینند و دچار پارگی بشوند . این وضعیت هم در ورزش‌هایی مانند تنیس ، والیبال ، بسکتبال و ورزش‌های پرتابی دیده می‌شود  و هم در مشاغلی مانند کارهای مختلف ساختمانی که در همه آن‌ها دست مرتب بالای سر قرار می‌گیرد . در برخی به صورت ذاتی زائده استخوانی که در بالای سر استخوان بازو قرار دارد ، به سمت پایین برجسته است و فضای موجود برای عضلات چرخاننده بازو را کاهش می‌دهد . این افراد بیشتر مستعد ابتلا به این عارضه هستند .

 

علائم بالینی پارگی عضلات چرخاننده بازو یا روتاتور کاف در شانه (ROTATOR CUFF TEAR) چیست ؟

مشخصه این عارضه درد ناحیه شانه است . این درد ممکن است پیرامون مفصل شانه احساس شود یا به سمت پایین تا ناحیه بازو و حتی آرنج گسترش یابد . در مراحل ابتدایی ممکن است این درد در هنگام استراحت وجود نداشته باشد و فقط به هنگام حرکت مفصل شانه و آن هم در زوایای خاصی احساس گردد . با پیشرفت عارضه ، درد نیز افزایش پیدا کرده و در هنگام استراحت نیز فرد را رها نمی‌کند . در اثر درد و عدم استفادة مؤثر از عضو به تدریج توانایی عملکردی ماهیچه‌ها کاهش پیدا کرده و در نگاه به کتف از پشت مشاهده می‌شود که این عضلات لاغر شده و تحلیل رفته‌اند . عدم استفاده مؤثر از مفصل شانه به تدریج باعث پدیدآمدن عارضه خشکی و کاهش دامنه حرکات مفصل شانه می‌شود .

از مجموع چهار عضله ای که روتاتور کاف را تشکیل می‌دهند ، عضلةای به نام سوپرااسپیناتوس به علت موقعیت قرار گیری بیشتر و زودتر در معرض آسیب و پارگی می‌باشد . وظیفه این عضله در وضعیتی که اندام فوقانی کنار تنه قرار دارد شروع دور کردن آن از پهلو از تنه می‌باشد به همین خاطر در موارد پارگی در این عضله فرد نمی‌تواند بازو را از پهلو از تنه دور کند ولی اگر  کمک شود که بازو از پهلو بالا بیاید فرد به کمک ماهیچه‌های دیگر می‌تواند آن وضعیت را حفظ نماید .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی سایت ، طراح وب سایت