۶ نکته مهم درباره متخصص کایروپراکتیک برای درمان درد ستون فقرات

۲۷ دی ۱۳۹۷

متخصص کایروپراکتیک شخصی حرفه‌ای در حوزه‌ی مراقبت و درمان است که بر تشخیص و معالجه‌ی اختلالات عصبی-عضلانی تمرکز دارد و بر درمان از طریق اصلاح دستی و/یا دست ورزی ستون فقرات تاکید می‌کند.

اکثر پزشکان متخصص کایروپراکتیک به دنبال کاهش درد و بهبود عملکرد بیمار هستند و همچنین نحوه‌ی حفظ سلامت از طریق ورزش، ارگونومی و سایر درمان‌های تسکین دهنده را به آن‌ها آموزش می‌دهند.

متخصص کایروپراکتیک برای درمان درد ستون فقرات

۱. متخصصان کایروپراکتیک: اعتقادات و اهداف اصلی

متخصص کایروپراکتیک بر رابطه‌ی نزدیک بین سیستم عصبی و ستون فقرات تمرکز دارد و به موارد زیر معتقد است:

۱. بروز اختلال بیومکانیکی و ساختاری در ستون فقرات می‌تواند بر سیستم عصبی تاثیر بگذارد.

۲. در بسیاری از ناراحتی‌ها، درمان کایروپراکتیک می‌تواند انسجام ساختاری را به ستون فقرات بازگرداند، فشار وارده بر بافت عصبی حساس را کاهش دهد، و در نتیجه سلامت فرد را بهبود ببخشد.

هدف از درمان کایروپراکتیک بازسازی مجدد تحرکات ستون فقرات است، که به نوبه‌ی خود ناراحتی ایجاد شده در عصب ستون فقرات را کاهش می‌دهد و /یا رفلکس‌های تغییر یافته را احیا می‌کند.

۲. ناراحتی‌های درمان شده

متخصص کایروپراکتیک از یک سری درمان غیر جراحی برای درمان بیمارانی که انواع خاصی از بیماری‌های زیر را دارند استفاده می‌کند:

۱. درد در قسمت پایین کمر و/یا درد پا
۲. درد گردن
۳. کشیدگی‌های مکرر عضلات
۴. سردرد

در حالی که متخصصان کایروپراکتیک در درجه‌ی اول بر درمان اختلالات عصبی عضلانی تمرکز دارند اما خودشان را منحصرا به مشکلات سیستم عصبی و سیستم عضلانی محدود نکرده‌اند.

در صورت لزوم و به وقت مقتضی، متخصصان کایروپراکتیک بیماران را برای درمان درد پایین کمر به نزد پزشک عمومی یا سایر متخصصان حوزه‌ی پزشکی می‌فرستند. بسیاری از متخصصان کایروپرکتیک عضو یک شبکه‌ی ارجاع محلی هستند یا با سایر متخصصان ستون فقرات در یک درمانگاه ستون فقرات چند رشته‌ای یا چند تخصصی کار می‌کنند.

۳. درمان کایروپراکتیک درد پایین کمر

کایروپراکتیک حرفه‌ی درمانی است که به معالجه‌ی بدون جراحی اختلالات سیستم عصبی و/یا سیستم عضلانی می‌پردازد. عموما، متخصصان کایروپرکتیک تمرکز ویژه‌ای بر دست ورزی ستون فقرات و درمان قسمت‌های اطراف آن دارند.

در بسیاری از مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که معالجات با دست که عموما توسط متخصصان کایروپرکتیک استفاده می‌شوند برای درمان درد ناحیه‌ی پایین کمر، همچنین درمان دیسک کمر به خاطر درد در ستون فقرات، و درد گردن موثر هستند.

در واقع، وقتی بیمار مبتلا به درد شدید کلی در پایین کمر توسط متخصصان کایروپرکتیک درمان می‌شود، اگر بعد از درمان اولیه‌ی جدی و شدیدی که با دست انجام می‌گیرد همچنان معالجه‌ی دستی ستون فقرات ادامه پیدا کند در درازمدت این روش درمانی بیشتر اثرات تسکین دهنده‌ی خود را نشان خواهد داد.

کایروپراکتیک چیست

درمان کایروپراکتیک اصلی

اصل و اساس کایروپراکتیک معمولا به درمان ناراحتی رایج مرتبط با درد قسمت پایین کمر از طریق معالجه‌ی دستی مربوط می‌شود:

۴. دست ورزی ستون فقرات و درمان دستی.

این نوع از درمان دستی به فشار دست با سرعت بالا و با اهرمی کوتاه بر می‌گردد و بر روی مهره‌هایی که حالت غیر طبیعی پیدا کرده‌اند با هدف بهبود عملکرد، کاهش ناراحتی عصبی، و بازیابی قدرت و دامنه‌ی حرکت در ناحیه‌ی پشت تمرکز دارد. عموما به این روش «تنظیم کایروپراکتیک» هم می‌گویند.

در مطالب و نوشته‌های مربوط به این حوزه موارد مستدل و محکمی در تایید درمان کایروپرکتیکِ درد پایین کمر وجود دارد. بسیاری از رهنمودهای منتشر شده توصیه می‌کنند که درمان و دست ورزی کایروپراکتیک را از همان مراحل اولیه‌ی مراقبت و درمان درد کمر در برنامه‌ی درمانی خود قرار دهیم.

۵.  تحرک‌دهی (موبیلیزیشن).

تحرک‌دهی (موبیلیزیشن) کایروپرکتیک به دست ورزی، حرکت و کشش ماهیچه‌ها و مفاصل با سرعت پایین و با هدف افزایش دامنه‌ی حرکت در آن نواحی اطلاق می‌شود.

۶.برنامه‌ی درمانی کایروپراکتیک

هدف گذاری برنامه‌ی درمانی کایروپراکتیک با توجه به درد بیمار و مشکلات مربوط به ناتوانی حرکتی و میزان عدم تحمل انجام فعالیت‌ها تعیین می‌شود.

یکی از رهنمودهای ثابت و همیشگی در رابطه با درمان درد پایین کمر پیشگیری از کهنه و مزمن شدن درد است. برای دستیابی به این هدف بر استفاده از مراقبت پویا (مراقبتی که بر محور اعمال خود بیمار است مانند ورزش، تعدیل فعالیت، تغییرات ارگونومیک، و غیره) تاکید می‌شود.

منبع: spine-health